Nálunk NONSTOP beválthatja PEX szerelési kuponját!
Ha nem rendelkezik kuponnal, de szeretné igénybe venni a kedvezményt, vásároljon 4 darab gumiabroncsot a promócióban résztvevő áruházakban, pl.: gumibroker.hu

GUMIKERESŐ

Európai Uniós gumiabroncscímkék

Mit kell tudnia?

2012. november 1-jétől minden, az Európai Unió területén értékesített személyautó gumiabroncsot hivatalos EU abroncscímkével kell ellátni. Ez a címke három fontos tényezővel kapcsolatban tartalmaz információkat, amelyek az abroncs teljesítményértékelésének alapjai: nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zaj.

 

 

TÁJÉKOZTATÓNKAT IDE KATTINTVA TÖLTHETI LE!

A történet többi része 

  

Az európai abroncscímke jól jelzi az abroncs alapvető teljesítményét. Azonban távolról sincs itt a történet vége. Biztonsága és kényelme a legjobb teljesítményt kívánja abroncsaitól minden körülmények közt, azok teljes élettartama alatt.

Ezért van, hogy a Bridgestone abroncsai tervezése, fejlesztése, tesztelése és öss

zeállítása során precíz figyelmet fordít sok olyan paraméterre, amelyet nem fed le az új címke: kezelés nedves úton, fékezési teljesítmény szárazon, stabilitás nagy sebesség mellett, aquaplaning ellenállás, kopásállóság, kényelem és belső zaj.

Téli abroncsok esetén a Bridgestone emellett kifejlesztett egy hatékony összetételt és abroncsmintázatot, hogy biztosítsa a kezelhetőségi karakterisztikát, a fékezést, a gyorsítást és a kormányreakciókat alacsony hőmérsékleten, valamint havon és jégen.

Így együtt ezek a kritériumok mesélik el a prémium gumiabroncsok mögött rejlő teljes történetet, és vezetik el Önt a vezetési igényeinek megfelelő abroncs kiválasztásához.

 

 

 

 

Üzemanyag-hatékonyság

A-tól (leghatékonyabb) G-ig (legkevésbé hatékony)

A gördülési ellenállás egy tényező abroncsainál, amely befolyással lehet üzemanyag-fogyasztására. Minél alacsonyabb a gördülési ellenállás, annál kevesebb üzemanyagra van szükség, hogy járművét előremozdítsa, és annál kevesebb szénkibocsátás történik. Az A és G besorolású abroncsok közötti fogyasztásbeli különbség akár 7,5%* is lehet. Egy átlagos személyautó esetén ez nagyjából 0,65‎ l 100 km-enként.

 

Nedves tapadás

A-tól (legjobb) G-ig (legrosszabb)

A fékreakció egy fontos tényezője abroncsa teljesítményének vizes úton, és nélkülözhetetlen a biztonságához. Az A és G besorolású abroncsok közötti féktávolságbeli különbség akár 30%* is lehet. Ez egy 80 km/h sebességgel haladó jármű esetén, például, akár 18 m-t is jelenthet a teljes megállásnál vizes úton.


 

Külső zaj

3 osztály 1-től (legcsendesebb) 3-ig (legkevésbé csendes)

A külső gördülési zajt decibelben (dB) mérik, és a 2016-ban bevezetésre kerülő európai külső abroncsgördülési zajszinthez hasonlítják.


 

 

 

EU abroncsjelölési szabályozás – magyarázat

Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012. novembertől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni.

Balra láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken, például mosó- vagy mosogatógépeken széles körben használt címkékhez. (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm)

Az új abroncscímkézési előírásokról, valamint a gyakran feltett kérdésekről az Európai abroncs és gumi gyártók szövetségétől (ETRMA) kaphat tájékoztatást.

ETRMA weboldal

* A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.

 

Separator Line

A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.

Wet Grip

NEDVES TAPADÁS

Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző.

Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt.

A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.

 

 

 

 

 

Fuel Efficiency

ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása.

Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl. CO2) eredményez.

Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”, ahol az „A” a „leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást”, míg a „G” kategóriája legrosszabbját jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben B) jelzi a termék teljesítményét.

 

 

 

 

Exterior Noise

KÜLSŐ ZAJ

Traffic noise is a relevant environmental issue, determined by:

  • A forgalom intenzitása és a járművek típusa
  • Vezetési stílus
  • Az abroncs és az út kapcsolata

A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel.

1 fekete hanghullám = 3dB-lel kevesebb, mint a jövőbeni európai határ.
2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak.
3 fekete hanghullám = megfelel az aktuális európai korlátozásnak.

Separator Line

A rendelet célja, hogy növelje a közúti járművek biztonságát, valamint gazdaságosságát és környezeti hatékonyságát alacsony zajszintű, biztonságos és üzemanyag-takarékos abroncsok által. Ugyanakkor keretet teremt az ipar számára, hogy harmonizált módon nyújtsanak információt az abroncsok némely paramétereiről.

Az ilyen információk mindig rendelkezésre fognak állni a vásárlók számára technikai promóciós anyagokon, például a gyártók weboldalain keresztül. Néhány abroncs nem tartozik a rendelet hatálya alá, mint az újrafutózott abroncsok, az off-road és verseny abroncsok.

Az üzemanyag-takarékos abroncsok használatának összesített eredménye, hogy megtakarítható akár 4 millió tonna CO2 évente (attól függően, hogy a piac milyen gyorsan áll át üzemanyag-takarékos abroncsokra), és a piacot a jobb nedves tapadás elérésére ösztönzi.

A tényleges üzemanyag-megtakarítás és a közlekedési biztonság erősen függ a vezető magatartásától és különösen attól, hogy:

  • a környezettudatos vezetés jelentősen csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást,
  • a gumiabroncsok nyomását rendszeresen ellenőrizni kell a nedves tapadási és üzemanyag-hatékonysági teljesítmény optimalizálása érdekében,
  • a féktávolságokat mindig szigorúan be kell tartani.
Separator Line

 

AZ ABRONCSGYÁRTÓK FELELŐSSÉGE (GYÁRTÓK, IMPORTŐRÖK)

Amikor abroncsokat értékesít egy ügyfélnek, azokhoz átadáskor minden esetben méretenként és típusonként a fentihez hasonló címkét kell mellékelni. Ennek úgy is eleget tehet, hogy a címkéket matrica formájában az abroncsra ragasztja.

Minden promóciós és technikai dokumentációban minden abroncs esetén érthető módon jelezni kell a címkén található értékeket. A gyártók és viszonteladók weboldalain is fel kell tűntetni a kínált abroncsok címkeadatait.

AZ ABRONCSÉRTÉKESÍTŐK FELELŐSSÉGE (VISZONTELADÓK, KISKERESKEDŐK)

Személygépjárművek és kisteherautók abroncsai esetén biztosítani kell, hogy - minden abroncson jól látható helyen megtalálható a címke vagy, - az értékesítés előtt a címkeadatokat megmutatja a végfelhasználó számára, és a címke jól látható módon fel van tűntetve az abroncs közvetlen közelében.

A címkeadatokat akkor is biztosítani kell, ha az értékesítésre kínált abroncs nem látható a vásárló számára.

A kereskedőnek minden abroncs esetén (szgk., kistehergj., tehergj. és busz) biztosítania kell, hogy a címkeadatok szerepelnek minden megvásárolt abroncson, vagy az ügyfélnek kiállított számlán.

¹ IP/09/1820 sz. bizottsági sajtóközlemény